Пераемнасць

Тэст "Хутка ў школу!"

1. Ці хоча Ваш дзіця ісці ў школу?
2. Ці прыцягвае вашага дзіцяці ў школе тое, што ён там пазнае, і ў ёй будзе цікава вучыцца?
3. Ці можа Ваша дзіця займацца самастойна якім-небудзь справай, што патрабуе
засяроджанасці на працягу 30 хвілін (напрыклад, збіраць канструктар)?
4. Ці дакладна, што ваша дзіця ў прысутнасці незнаёмых ніколькі не саромеецца?
5. Ці ўмее Ваш дзіця складаць апавяданні па малюнку не карацей чым пяці прапаноў?
6. Ці можа Ваш дзіця расказаць на памяць некалькі вершаў?
7. Ці ўмее змяняць назоўнікі па ліках?
8. Ці ўмее ваша дзіця чытаць па складах або, што яшчэ лепш, цэлымі словамі?
9. Ці ўмее ваша дзіця лічыць да 10 і назад?
10. Ці можа ён вырашаць простыя задачы на адніманне або прыбытак адзінкі?
11. Ці дакладна, што Ваша дзіця мае цвёрдую руку?
12. Ці любіць ён маляваць і размалёўваць карцінкі?
13. Ці можа ваш дзіця карыстацца нажніцамі і клеем (напрыклад, рабіць
аплікацыі)?
14. Ці можа ён сабраць разрэзаную карцінку з пяці частак за адну хвіліну?
15. Ці ведае дзіця назвы дзікіх і хатніх жывёл?
16. Ці можа ён абагульняць паняцці (напрыклад, назваць адным словам «гародніна» памідоры, моркву, лук)?
17. Ці любіць ваш дзіця займацца самастойна-маляваць, збіраць мазаіку і
г. д.?
18. Ці можа Ваш дзіця разумець і дакладна выконваць славесныя інструкцыі?

Магчымыя вынікі тэставання залежаць ад колькасці сцвярджальных ( + ) адказаў на пытанні тэсту. Калі яно складае:
15-18 балаў-можна лічыць, што дзіця цалкам гатовы да таго, каб ісці ў школу. Вы не дарма з ім займаліся, а школьныя цяжкасці, калі і ўзнікнуць, будуць лёгка
пераадольны.
10 – 14 балаў-вы на правільным шляху, дзіця шмат чаму навучыўся, а змест пытанняў, на якія вы адказалі адмаўленнем, падкажа вам пункту прыкладання далейшых намаганняў.
9 і менш – пачытайце спецыяльную літаратуру, паспрабуйце надаваць больш часу заняткаў з дзіцем і звярніце асаблівую ўвагу на тое, чаго ён не ўмее.

свернуть

Дзесяць саветаў бацькам будучых першакласнікаў

Савет 1. Памятаеце, што вы выбіраеце школу не для сябе, а для вашага дзіцяці, таму паспрабуйце ўлічыць усе фактары, якія могуць ўскладніць яго навучанне.
Савет 2. Абавязкова пазнаёмцеся са школай, умовамі навучання, педагогамі.
Савет 3. Высветліце, па якой праграме будзе вучыцца ваша дзіця, якая будзе ў яго нагрузка (колькі ўрокаў у дзень, ці ёсць дадатковыя заняткі).
Савет 4. Даведайцеся, калі пачынаюцца заняткі, і разлічыце, колькі часу неабходна на дарогу ў школу. Дадайце яшчэ гадзіну на ранішнія працэдуры і сняданак - ці не прыйдзецца ўставаць занадта рана?
Савет 5. Паспрабуйце пазнаёміцца і пагутарыць з будучай настаўніцай вашага дзіцяці. Падумайце, ці зможа яна ўлічыць яго асаблівасці (захоча).
Савет 6. Удакладніце, у які час дзіця будзе вяртацца дадому са школы. Гэта неабходна, калі вы плануеце якія-небудзь дадатковыя заняткі (секцыі, музычная школа, гурткі).
Савет 7. Падрыхтуйце месца для заняткаў дзіцяці дома.
Савет 8. Не наладжвайце дзіцяці толькі на поспех, але і не запалохвайце няўдачамі.
Савет 9. Памятаеце, што адаптацыя да школы не просты працэс і адбываецца зусім ня хутка. Першыя месяцы могуць быць вельмі складанымі. Добра, калі ў гэты перыяд прывыкання да школы хтосьці з дарослых будзе побач з дзіцем.
Савет 10. Не ставіцеся да першых няўдач дзіцяці як да краху ўсіх вашых надзей. Памятаеце: яму вельмі неабходная ваша вера ў яго, разумная дапамога і падтрымка.

свернуть

ПАМЯТКА бацькам будучых першакласнікаў

1. Падтрымайце ў дзіцяці яго імкненне стаць школьнікам. Ваша шчырая зацікаўленасць у яго школьных справах і клопатах, сур'ёзнае стаўленне да яго першых дасягненняў і магчымым цяжкасцям дапамогуць першакласніку пацвердзіць значнасць яго новага становішча і дзейнасці.
2. Абмяркуйце з дзіцем тыя правілы і нормы, з якімі ён сустрэўся ў школе. Растлумачце іх неабходнасць і мэтазгоднасць.
3. Ваш дзіця прыйшоў у школу, каб вучыцца. Калі чалавек вучыцца, у яго можа нешта не адразу атрымлівацца, гэта натуральна. Дзіця мае права на памылку.
4. Складзіце разам з першакласнікам распарадак дня, сачыце за яго выкананнем.
5. Не прапускайце цяжкасці, магчымыя ў дзіцяці на пачатковым этапе авалодання навучальнымі навыкамі. Калі ў першакласніка, напрыклад, ёсць лагапедычныя праблемы, паспрабуйце справіцца з імі на першым годзе навучання.
6. Падтрымайце першакласніка ў яго жаданні дамагчыся поспеху. У кожнай працы абавязкова знайдзіце, за што можна было б яго пахваліць. Памятаеце, што пахвала і эмацыйная падтрымка ("малайчына!", "Ты так добра справіўся!") здольныя прыкметна павысіць інтэлектуальныя дасягненні чалавека.
7. Калі вас штосьці турбуе ў паводзінах дзіцяці, яго навучальных справах, не саромейцеся звяртацца за радай і кансультацыяй да настаўніка або школьнага псіхолага.
8. З паступленнем у школу ў жыцці вашага дзіцяці з'явіўся чалавек больш аўтарытэтны, чым вы. Гэта - настаўнік. Паважайце меркаванне першакласніка пра свайго педагога.
9. Вучэнне - гэта нялёгкая і адказная праца. Паступленне ў школу істотна мяняе жыццё дзіцяці, але не павінна пазбаўляць яе разнастайнасці, радасці, гульні. У першакласніка павінна заставацца дастаткова часу для гульнявых заняткаў.

свернуть

Пераемнасць дашкольнай і пачатковай школьнай адукацыі

"...Школьнае навучанне ніколі не пачынаецца з пустога месца,

а заўсёды абапіраецца на пэўную стадыю развіцця,

праведзеную дзіцем раней"

В. А. Сухамлінскі

Паступленне ў школу - пераломны момант у жыцці дзіцяці. З яго пачынаецца новы этап у развіцці дзіцяці: яму трэба будзе асвойваць не заўсёды падобныя на ранейшыя формы дзейнасці, выпрацоўваць іншы стыль адносін з аднагодкамі і дарослымі, фізіялагічна перабудоўвацца. Як жа зрабіць так, каб гэты працэс прайшоў для дзіцяці бязбольна? У гэтым пытанні вялікую дапамогу можа аказаць цесная сувязь дзіцячага сада і школы. Бо часта ў працы настаўніка і выхавальніка адсутнічае ўзаемасувязь, ўзгодненасць. У працэсе сваёй працы выхавальнік выяўляе гатоўнасць дзіцяці да навучання ў школе, здольнасці разумовай дзейнасці, стан маўлення і асаблівасці іх сацыяльнага развіцця. Настаўніку без гэтай інфармацыі немагчыма ажыццяўляць эфектыўнае педагагічнае ўздзеянне на дзіця. Таму Сумесная мэтанакіраваная праца выхавальніка і настаўнікі мяркуе магчымасць для дзяцей з розным узроўнем падрыхтаванасці, з розным узроўнем развіцця, адчуваць сябе камфортна ў пачатковай школе, і кожнаму дзіцяці прасоўвацца сваім тэмпам. Вялікае значэнне пры гэтым гуляе пераемнасць стылю адносін да дзіцяці выхавальніка і настаўніка, што з'яўляецца спрыяльнай умовай для ўпэўненасці ў сваіх сілах, пранікнення даверу да настаўніка, ўключэння ў вучобу з жаданнем, радасцю.

Пераемнасць дашкольнай і пачатковай адукацыі як умова бесперапыннай адукацыі-адна з самых складаных і ўсё яшчэ не вырашаных праблем адукацыі. Шмат гадоў яна абмяркоўваецца сярод навукоўцаў, спецыялістаў органаў кіравання адукацыі, педагогаў, бацькоў

Калі пачынаць рыхтаваць дзіця да школы?

Як лепш гэта рабіць? Чаму і як вучыць?

Прынята лічыць, што дашкольніка не вучаць, а развіваюць. Навучальны працэс-асноўны від дзейнасці толькі школьніка. А дзіця 5-6 гадоў новыя звесткі аб свеце і людзях атрымлівае праз гульнявую дзейнасць.

Адзінага для развіцця ўсіх дзяцей рэцэпту няма, ды і быць не можа: з адным трэба больш казаць, іншага больш слухаць, з трэцім бегаць і скакаць, а чацвёртага вучыць "па хвіліначку" сядзець і ўважліва працаваць. Адно ясна, рыхтаваць дзіця да школы трэба; і ўсё, чаму вы навучыце дзіцяці цяпер, а галоўнае, чаму ён навучыцца сам, дапаможа яму быць паспяховым у школе.

Для вас, клапатлівыя бацькі, мы стварылі гэтую памятку, каб вы змаглі скарыстацца некаторымі рэкамендацыямі па падрыхтоўцы дзіцяці да школы. Ад таго, як пройдзе першы навучальны год, залежыць многае ў наступным навучанні вашага дзіцяці.

У многіх дарослых існуе меркаванне: быццам мы рыхтуем дзяцей да жыцця.

Не, не рыхтуем! Яны ўжо жывуць!

І гэтая жыццё поўная складанасцяў, супярэчнасцяў, выпрабаванняў. Хутка Ваш дзіця пераступіць парог школы, што істотна зменіць ўсю яго звыклую жыццё.

Першы клас не павінен пазбавіць дзіцяці радасці і разнастайнасці жыцця.

Сучасныя сацыякультурныя ўмовы патрабуюць забеспячэння бесперапыннасці адукацыі дзіцяці з улікам яго індывідуальных асаблівасцей, патрэб сям'і і грамадства. Пры гэтым неабходным умовай бесперапыннасці адукацыі з'яўляецца пераемнасць, якая заключаецца ва ўсталяванні адзінай лініі развіцця асобы на сумежных узроўнях адукацыі.

За апошнія гады адбыліся досыць значныя змены ў дашкольнай і агульнай сярэдняй адукацыі. На нарматыўным узроўні змены знайшлі адлюстраванне ў Кодэксе Рэспублікі Беларусь аб адукацыі, палажэнні аб установе дашкольнай адукацыі, вучэбна-праграмнай дакументацыі, адукацыйнай праграмы дашкольнай адукацыі, адукацыйных стандартах дашкольнай адукацыі.

Як правіла, калі кажуць аб пераемнасці дашкольнай і агульнай сярэдняй адукацыі, на першы план выходзіць праблема гатоўнасці дзяцей да навучання ў школе. Асноўная мэта дашкольнай адукацыі-рознабаковае развіццё асобы дзіцяці ў адпаведнасці з яго ўзроставымі і індывідуальнымі магчымасцямі, здольнасцямі і патрэбамі, фарміраванне ў яго маральных нормаў, набыццё ім сацыяльнага вопыту. Аднак можна заўважаць, калі часта гэтая мэта замяняецца досыць вузка разумеюцца задачамі падрыхтоўкі – навучыць чытаць, пісаць і лічыць.

Пераемнасць павінна забяспечыць "плыўны" і максімальна бязбольны пераход дзіцяці на новы ўзровень адукацыі, фактычна ў новае сацыяльнае асяроддзе. Пры вызначэнні вядучых ідэй у ходзе рэалізацыі пераемнасці неабходна выдзеліць прыярытэты ў змесце адукацыі на кожным этапе ўзроставага развіцця дзіцяці з улікам сучаснай сітуацыі, не дапускаць спешкі і дублявання зместу наступнага звяна адукацыі.

Задачы дашкольнага звяна можна сфармуляваць наступным чынам:

далучаць дзяцей да здаровага ладу жыцця;

забяспечваць эмацыйны дабрабыт кожнага дзіцяці, ствараць умовы для разнастайнай дзейнасці;

развіваць ініцыятыўнасць, дапытлівасць, здольнасць да творчага самавыяўлення, кампетэнтнасць у сферы адносін да свету, людзям, да сябе;

ўключаць дзяцей у розныя формы супрацоўніцтва з дарослымі і аднагодкамі;

фарміраваць веды аб навакольным свеце;

стымуляваць пазнавальную і гульнявую актыўнасць дзяцей у розных відах дзейнасці.

Задачы пачатковага школьнага звяна:

фарміраваць усвядомленае прыняцце каштоўнасцяў здаровага ладу жыцця і рэгуляванне свайго паводзінаў у адпаведнасці з ім;

развіваць гатоўнасць да актыўнага ўзаемадзеяння з навакольным светам;

фарміраваць жаданне і ўменне вучыцца, гатоўнасць да адукацыі ў школе і самаадукацыі;

развіваць ініцыятыўнасць, самастойнасць, навыкі супрацоўніцтва ў розных відах дзейнасці.

Змястоўныя кампаненты пераемнасці:

Эмацыйны-ўлік спецыфікі эмацыйнай сферы асобы дзіцяці дашкольнага ўзросту, забеспячэнне эмацыйнай камфортнасці, як выхаванца, так і вучня ў працэсе навучання. Прыярытэт станоўчых эмоцый, пабудова працэсу навучання на аснове гуманістычнай педагогікі.

Дзейнасны-забеспячэнне сувязяў вядучых дзейнасцяў сумежных перыядаў, апора на актуальныя для дадзенага перыяду дзейнасці кампаненты, стварэння ўмоў для фарміравання перадумоў вядучай дзейнасці наступнага ўзроставага перыяду.

Змястоўны-правільнае суадносіны паміж непасрэднай адукацыйнай дзейнасцю па засваенні адукацыйных абласцей «фізічнае развіццё», «сацыяльна-маральнае і асобаснае развіццё», «Пазнавальнае развіццё», «маўленчае развіццё», «эстэтычнае развіццё», ўсталяванне перспектыў у змесце навучання ад дашкольнага дзяцінства да пачатковай школе.

Камунікатыўны-Улік асаблівасцяў зносін дзяцей старэйшага дашкольнага і малодшага школьнага ўзросту, забеспячэнне непасрэднага і кантактнага зносін, з мэтай стварэння ўмоў для сацыялізацыі.

Педагагічны-пастаноўка ў цэнтр адукацыйнага працэсу дзіцяці, прасочванне сувязяў паміж ім і навакольным светам (дзіця і грамадства, прырода і дзіця, дзіця і іншыя людзі і т.д.), індывідуальны характар яго навучання і выхавання.

Напрамкі рэалізацыі пераемнасці:

1. Арганізацыйна-метадычнае забеспячэнне, работа з педагагічнымі кадрамі

2. Праца з дзецьмі

3. Праца з бацькамі

Арганізацыйна-метадычнае забеспячэнне, работа з педагагічнымі кадрамі можа ўключаць:

усталяванне дзелавога супрацоўніцтва паміж выхавацелямі і настаўнікамі пачатковых класаў;

Узаемнае азнаямленне настаўнікаў і выхавальнікаў дашкольнай адукацыі з задачамі адукацыйнай работы ўстановы дашкольнай адукацыі і пачатковай школы;

Сумесныя педагагічныя саветы па пытаннях пераемнасці;

сумесныя паседжанні метадычных аб'яднанняў па пытаннях эфектыўнасці работы настаўнікаў і выхавальнікаў ўстановы дашкольнай адукацыі па падрыхтоўцы дзяцей да навучання ў школе;

семінары-практыкумы;

взаимопосещения заняткаў у дашкольных групах і ўрокаў у пачатковай школе (з наступным абмеркаваннем).

псіхолага-педагагічны кансіліум па выніках вывучэння сацыяльна-педагагічнай адаптацыі першакласнікаў;

вывучэнне вопыту выкарыстання вариативных формаў, метадаў і прыёмаў работы ў практыцы настаўнікаў і выхавальнікаў.

Праца з дзецьмі можа ўключаць:

арганізацыю адаптацыйных заняткаў з дзецьмі старэйшай групы ў рамках школы будучага першакласніка;

арганізацыя экскурсій па школе;

комплексныя заняткі па матывацыйнай гатоўнасці да навучання ў школе;

правядзенне прамежкавай і выніковай дыягностыкі з дзецьмі дашкольнага ўзросту, накіраваныя на вывучэнне пазнавальных і матывацыйна-валявых якасцей асобы;

сумеснае правядзенне святаў, спартыўных мерапрыемстваў.

Сістэма ўзаемадзеяння педагога і бацькоў можа ўключаць:

сумеснае правядзенне бацькоўскіх сходаў;

правядзенне дзён адкрытых дзвярэй у школе «Давайце пазнаёмімся»;

наведванне ўрокаў і адаптацыйных заняткаў бацькамі;

адкрытыя заняткі;

кансультацыі выхавальнікаў, настаўнікаў пачатковых класаў;

прыцягненне бацькоў да арганізацыі дзіцячых святаў, спартыўных спаборніцтваў.

Эфектыўныя ў працы з бацькамі розныя формы работы: кансультацыі на тэмы «як падрыхтаваць дзіця да школы», «як ацаніць гатоўнасць да навучання будучых першакласнікаў» і інш.,

лекторыі ў рамках школы будучага першакласніка,

бацькоўскія сходы» паступленне ў школу - важная падзея ў жыцці сям'і«,» кампаненты псіхалагічнай гатоўнасці да навучання ў школе«,» распарадак дня першакласніка " і інш.

У заключэнне хочацца прывесці словы выдатнага педагога У.А. Сухамлінскага: «...школа не павінна ўносіць рэзкага пералому ў жыцці дзяцей. Хай, стаўшы вучнем, дзіця працягвае рабіць тое, што рабіў учора. Хай новае з'яўляецца ў яго жыцці паступова і не ашаламляе лавінай уражанняў"»

Увага! Дзіця 5-6 гадоў не можа працаваць доўга, 10-15 хвілін - часовай мяжа, а потым ён павінен адпачыць, адцягнуцца. Таму ўсе заняткі павінны быць разлічаны на 10-15 хвілін

свернуть

План работы па рэалізацыі прынцыпу пераемнасці ў 2024-2025 навучальным годзе паміж установай дашкольнай адукацыі і 1 прыступкай агульнай сярэдняй адукацыі

   Тэрмін         Мероприятия          Ответственные
Верасень Удзел выхаванцаў установы дашкольнай адукацыі ва ўрачыстай лінейцы, прысвечанай святу "1 верасня - Дзень ведаў" Выхавальнікі дашкольнай адукацыі
Кастрычнік Экскурсія ў школьную бібліятэку, музей. Выхавальнікі дашкольнай адукацыі
Лістапад Сузіраньне сюжэтнай карціны "Рэжым школьніка". Выхавальнік распавядае, як школьнікі выконваюць рэжым дня. Выхавальнікі дашкольнай адукацыі
Лістапад-май Узаеманаведванне ўрокаў і заняткаў настаўнікам І ступені агульнай сярэдняй адукацыі і выхавальнікамі ўстановы дашкольнай адукацыі

Выхавальнікі дашкольнай адукацыі

Настаўнік 1 класа

Снежань Віншаванні першакласнікаў ад старэйшых выхаванцаў дашкольнай установы адукацыі са святам "Новы год" Выхавальнікі дашкольнай адукацыі
Студзень Экскурсія старэйшых выхаванцаў "У госці да першакласнікаў" Выхавальнікі дашкольнай адукацыі
На працягу ўсяго года Размяшчэнне інфармацыі для бацькоў "Хутка ў школу» Выхавальнікі дашкольнай адукацыі
Сакавік Арганізацыя сумесных выстаў малюнкаў і вырабаў вучняў першага класа і выхаванцаў дашкольнай установы адукацыі.

Выхавальнікі дашкольнай адукацыі

Настаўнік 1 класа

Май Выпускны бал "Дзіцячы сад, нам цябе не забыць" з удзелам першага настаўніка.

Выхавальнікі дашкольнай адукацыі

свернуть