"...Школьнае навучанне ніколі не пачынаецца з пустога месца,
а заўсёды абапіраецца на пэўную стадыю развіцця,
праведзеную дзіцем раней"
В. А. Сухамлінскі
Паступленне ў школу - пераломны момант у жыцці дзіцяці. З яго пачынаецца новы этап у развіцці дзіцяці: яму трэба будзе асвойваць не заўсёды падобныя на ранейшыя формы дзейнасці, выпрацоўваць іншы стыль адносін з аднагодкамі і дарослымі, фізіялагічна перабудоўвацца. Як жа зрабіць так, каб гэты працэс прайшоў для дзіцяці бязбольна? У гэтым пытанні вялікую дапамогу можа аказаць цесная сувязь дзіцячага сада і школы. Бо часта ў працы настаўніка і выхавальніка адсутнічае ўзаемасувязь, ўзгодненасць. У працэсе сваёй працы выхавальнік выяўляе гатоўнасць дзіцяці да навучання ў школе, здольнасці разумовай дзейнасці, стан маўлення і асаблівасці іх сацыяльнага развіцця. Настаўніку без гэтай інфармацыі немагчыма ажыццяўляць эфектыўнае педагагічнае ўздзеянне на дзіця. Таму Сумесная мэтанакіраваная праца выхавальніка і настаўнікі мяркуе магчымасць для дзяцей з розным узроўнем падрыхтаванасці, з розным узроўнем развіцця, адчуваць сябе камфортна ў пачатковай школе, і кожнаму дзіцяці прасоўвацца сваім тэмпам. Вялікае значэнне пры гэтым гуляе пераемнасць стылю адносін да дзіцяці выхавальніка і настаўніка, што з'яўляецца спрыяльнай умовай для ўпэўненасці ў сваіх сілах, пранікнення даверу да настаўніка, ўключэння ў вучобу з жаданнем, радасцю.
Пераемнасць дашкольнай і пачатковай адукацыі як умова бесперапыннай адукацыі-адна з самых складаных і ўсё яшчэ не вырашаных праблем адукацыі. Шмат гадоў яна абмяркоўваецца сярод навукоўцаў, спецыялістаў органаў кіравання адукацыі, педагогаў, бацькоў
Калі пачынаць рыхтаваць дзіця да школы?
Як лепш гэта рабіць? Чаму і як вучыць?
Прынята лічыць, што дашкольніка не вучаць, а развіваюць. Навучальны працэс-асноўны від дзейнасці толькі школьніка. А дзіця 5-6 гадоў новыя звесткі аб свеце і людзях атрымлівае праз гульнявую дзейнасць.
Адзінага для развіцця ўсіх дзяцей рэцэпту няма, ды і быць не можа: з адным трэба больш казаць, іншага больш слухаць, з трэцім бегаць і скакаць, а чацвёртага вучыць "па хвіліначку" сядзець і ўважліва працаваць. Адно ясна, рыхтаваць дзіця да школы трэба; і ўсё, чаму вы навучыце дзіцяці цяпер, а галоўнае, чаму ён навучыцца сам, дапаможа яму быць паспяховым у школе.
Для вас, клапатлівыя бацькі, мы стварылі гэтую памятку, каб вы змаглі скарыстацца некаторымі рэкамендацыямі па падрыхтоўцы дзіцяці да школы. Ад таго, як пройдзе першы навучальны год, залежыць многае ў наступным навучанні вашага дзіцяці.
У многіх дарослых існуе меркаванне: быццам мы рыхтуем дзяцей да жыцця.
Не, не рыхтуем! Яны ўжо жывуць!
І гэтая жыццё поўная складанасцяў, супярэчнасцяў, выпрабаванняў. Хутка Ваш дзіця пераступіць парог школы, што істотна зменіць ўсю яго звыклую жыццё.
Першы клас не павінен пазбавіць дзіцяці радасці і разнастайнасці жыцця.
Сучасныя сацыякультурныя ўмовы патрабуюць забеспячэння бесперапыннасці адукацыі дзіцяці з улікам яго індывідуальных асаблівасцей, патрэб сям'і і грамадства. Пры гэтым неабходным умовай бесперапыннасці адукацыі з'яўляецца пераемнасць, якая заключаецца ва ўсталяванні адзінай лініі развіцця асобы на сумежных узроўнях адукацыі.
За апошнія гады адбыліся досыць значныя змены ў дашкольнай і агульнай сярэдняй адукацыі. На нарматыўным узроўні змены знайшлі адлюстраванне ў Кодэксе Рэспублікі Беларусь аб адукацыі, палажэнні аб установе дашкольнай адукацыі, вучэбна-праграмнай дакументацыі, адукацыйнай праграмы дашкольнай адукацыі, адукацыйных стандартах дашкольнай адукацыі.
Як правіла, калі кажуць аб пераемнасці дашкольнай і агульнай сярэдняй адукацыі, на першы план выходзіць праблема гатоўнасці дзяцей да навучання ў школе. Асноўная мэта дашкольнай адукацыі-рознабаковае развіццё асобы дзіцяці ў адпаведнасці з яго ўзроставымі і індывідуальнымі магчымасцямі, здольнасцямі і патрэбамі, фарміраванне ў яго маральных нормаў, набыццё ім сацыяльнага вопыту. Аднак можна заўважаць, калі часта гэтая мэта замяняецца досыць вузка разумеюцца задачамі падрыхтоўкі – навучыць чытаць, пісаць і лічыць.
Пераемнасць павінна забяспечыць "плыўны" і максімальна бязбольны пераход дзіцяці на новы ўзровень адукацыі, фактычна ў новае сацыяльнае асяроддзе. Пры вызначэнні вядучых ідэй у ходзе рэалізацыі пераемнасці неабходна выдзеліць прыярытэты ў змесце адукацыі на кожным этапе ўзроставага развіцця дзіцяці з улікам сучаснай сітуацыі, не дапускаць спешкі і дублявання зместу наступнага звяна адукацыі.
Задачы дашкольнага звяна можна сфармуляваць наступным чынам:
далучаць дзяцей да здаровага ладу жыцця;
забяспечваць эмацыйны дабрабыт кожнага дзіцяці, ствараць умовы для разнастайнай дзейнасці;
развіваць ініцыятыўнасць, дапытлівасць, здольнасць да творчага самавыяўлення, кампетэнтнасць у сферы адносін да свету, людзям, да сябе;
ўключаць дзяцей у розныя формы супрацоўніцтва з дарослымі і аднагодкамі;
фарміраваць веды аб навакольным свеце;
стымуляваць пазнавальную і гульнявую актыўнасць дзяцей у розных відах дзейнасці.
Задачы пачатковага школьнага звяна:
фарміраваць усвядомленае прыняцце каштоўнасцяў здаровага ладу жыцця і рэгуляванне свайго паводзінаў у адпаведнасці з ім;
развіваць гатоўнасць да актыўнага ўзаемадзеяння з навакольным светам;
фарміраваць жаданне і ўменне вучыцца, гатоўнасць да адукацыі ў школе і самаадукацыі;
развіваць ініцыятыўнасць, самастойнасць, навыкі супрацоўніцтва ў розных відах дзейнасці.
Змястоўныя кампаненты пераемнасці:
Эмацыйны-ўлік спецыфікі эмацыйнай сферы асобы дзіцяці дашкольнага ўзросту, забеспячэнне эмацыйнай камфортнасці, як выхаванца, так і вучня ў працэсе навучання. Прыярытэт станоўчых эмоцый, пабудова працэсу навучання на аснове гуманістычнай педагогікі.
Дзейнасны-забеспячэнне сувязяў вядучых дзейнасцяў сумежных перыядаў, апора на актуальныя для дадзенага перыяду дзейнасці кампаненты, стварэння ўмоў для фарміравання перадумоў вядучай дзейнасці наступнага ўзроставага перыяду.
Змястоўны-правільнае суадносіны паміж непасрэднай адукацыйнай дзейнасцю па засваенні адукацыйных абласцей «фізічнае развіццё», «сацыяльна-маральнае і асобаснае развіццё», «Пазнавальнае развіццё», «маўленчае развіццё», «эстэтычнае развіццё», ўсталяванне перспектыў у змесце навучання ад дашкольнага дзяцінства да пачатковай школе.
Камунікатыўны-Улік асаблівасцяў зносін дзяцей старэйшага дашкольнага і малодшага школьнага ўзросту, забеспячэнне непасрэднага і кантактнага зносін, з мэтай стварэння ўмоў для сацыялізацыі.
Педагагічны-пастаноўка ў цэнтр адукацыйнага працэсу дзіцяці, прасочванне сувязяў паміж ім і навакольным светам (дзіця і грамадства, прырода і дзіця, дзіця і іншыя людзі і т.д.), індывідуальны характар яго навучання і выхавання.
Напрамкі рэалізацыі пераемнасці:
1. Арганізацыйна-метадычнае забеспячэнне, работа з педагагічнымі кадрамі
2. Праца з дзецьмі
3. Праца з бацькамі
Арганізацыйна-метадычнае забеспячэнне, работа з педагагічнымі кадрамі можа ўключаць:
усталяванне дзелавога супрацоўніцтва паміж выхавацелямі і настаўнікамі пачатковых класаў;
Узаемнае азнаямленне настаўнікаў і выхавальнікаў дашкольнай адукацыі з задачамі адукацыйнай работы ўстановы дашкольнай адукацыі і пачатковай школы;
Сумесныя педагагічныя саветы па пытаннях пераемнасці;
сумесныя паседжанні метадычных аб'яднанняў па пытаннях эфектыўнасці работы настаўнікаў і выхавальнікаў ўстановы дашкольнай адукацыі па падрыхтоўцы дзяцей да навучання ў школе;
семінары-практыкумы;
взаимопосещения заняткаў у дашкольных групах і ўрокаў у пачатковай школе (з наступным абмеркаваннем).
псіхолага-педагагічны кансіліум па выніках вывучэння сацыяльна-педагагічнай адаптацыі першакласнікаў;
вывучэнне вопыту выкарыстання вариативных формаў, метадаў і прыёмаў работы ў практыцы настаўнікаў і выхавальнікаў.
Праца з дзецьмі можа ўключаць:
арганізацыю адаптацыйных заняткаў з дзецьмі старэйшай групы ў рамках школы будучага першакласніка;
арганізацыя экскурсій па школе;
комплексныя заняткі па матывацыйнай гатоўнасці да навучання ў школе;
правядзенне прамежкавай і выніковай дыягностыкі з дзецьмі дашкольнага ўзросту, накіраваныя на вывучэнне пазнавальных і матывацыйна-валявых якасцей асобы;
сумеснае правядзенне святаў, спартыўных мерапрыемстваў.
Сістэма ўзаемадзеяння педагога і бацькоў можа ўключаць:
сумеснае правядзенне бацькоўскіх сходаў;
правядзенне дзён адкрытых дзвярэй у школе «Давайце пазнаёмімся»;
наведванне ўрокаў і адаптацыйных заняткаў бацькамі;
адкрытыя заняткі;
кансультацыі выхавальнікаў, настаўнікаў пачатковых класаў;
прыцягненне бацькоў да арганізацыі дзіцячых святаў, спартыўных спаборніцтваў.
Эфектыўныя ў працы з бацькамі розныя формы работы: кансультацыі на тэмы «як падрыхтаваць дзіця да школы», «як ацаніць гатоўнасць да навучання будучых першакласнікаў» і інш.,
лекторыі ў рамках школы будучага першакласніка,
бацькоўскія сходы» паступленне ў школу - важная падзея ў жыцці сям'і«,» кампаненты псіхалагічнай гатоўнасці да навучання ў школе«,» распарадак дня першакласніка " і інш.
У заключэнне хочацца прывесці словы выдатнага педагога У.А. Сухамлінскага: «...школа не павінна ўносіць рэзкага пералому ў жыцці дзяцей. Хай, стаўшы вучнем, дзіця працягвае рабіць тое, што рабіў учора. Хай новае з'яўляецца ў яго жыцці паступова і не ашаламляе лавінай уражанняў"»
Увага! Дзіця 5-6 гадоў не можа працаваць доўга, 10-15 хвілін - часовай мяжа, а потым ён павінен адпачыць, адцягнуцца. Таму ўсе заняткі павінны быць разлічаны на 10-15 хвілін